Sanggar Persahabatan

JOM SHOPPING DI KEDAI SAYA!!

Kongsi Cerita

get this widget here

Tuesday, February 24, 2015

Projek Jahit Langsir Dapur

Assalamualaikum...

Blog kian lesu... Apa nak buat... Dah nasib mu... hik hik hik

Alasan klise : Busy.

Memalam buta ni sementara menunggu kekasih hati yang masih jauh... Tido tak lena... Mandi basah... Makan kenyang bertambah-tambah... Abangku pergi ke Utara semalam. Malam ni dia balik semula ke Selatan. Semoga perjalanannya selamat dan dipermudahkan. Amin...

Tak de kerja malam ni, melangut sorang-sorang saya nak kongsi la langsir dapur yang saya jahit sendiri.

Buat pelan sendiri...

Berangan sendiri...

Pergi beli kain dan benang sendiri...

Nilah hasilnya. Agak pendek bahagian atasnya sebab masa saya potong langsir ni saya tidak berada di lokasi kejadian. Jadi tak dapat nak ukur.

Masa nak buat langsir ni perasaan terlalu berkobar-kobar jadi tak dan nak menunggu pergi ke lokasi kejadian untuk mengukur kepanjangan tingkap.

Dapat je kain... terus je Zas! Zass! Zass!!! Siap!!!  Hihihi...

Jom cuci mata tengok langsir saya.






Terima kasih kat encik Suami yang tolong pasangkan langsir ni.

Thursday, July 17, 2014

Kuih Lompat Tikam Hilangkan Sakit-Sakit Badan?

Eh betul ke?

Betul ke kuih lompat tikam bole hilangkan sakit badan?

Itulah yang nenek saya ulang beberapa kali malam tadi.

 Kebetulan semalam Mak Ngah saya beli kuih lompat tikam ni kat pasar Ramadhan pastu tak ada sesiapa pun yang usik. Masing-masing kekenyangan sangat agaknya...

Jadi, kebetulan saya memang badan rasa tak sedap semalam. Sakit-sakit dan rasa letih sangat...

Saya ambillah sebungkus dan saya habiskan...

Kesannya...

Betullah!!! Esok paginya saya rasa cergas dan sakit-sakit badan saya hilang!!!

Saya tanya nenek saya balik betul ke kuih lompat tikam boleh hilangkan sakit badan.

Nenek saya kata ye! Dia kata... orang dulu-dulu kalau lepas buat majlis kenduri mesti dihidangkan dengan kuih lompat tikam ni untuk hilangkan lenguh-lenguh penat lelah masa kenduri...

Ha, apa lagi boleh la test lepas ni ye bagi sapa-sapa yang rasa sakit-sakit badan tu. Hihihi...

Gambar daripada google

Monday, July 14, 2014

Buang atau Simpan?

Salam Ramadhan semua...

Hari ni dah masuk 16 Ramadhan. Bermakna sudah 16 hari kita berada dalam bulan yang penuh dengan rahmat dan barokahAllah  ni. Alhamdulillah...

Dah hari yang ke-16 tapi saya masih belum berkesempatan menjejakkan kaki ke pasar Ramadhan.

Masa di US dulu selalu berangan kalau dah balik Malaysia nanti nak makan macam-macam yang best-best.  Tapi bila dah betul-betul balik... ha... takde maknanya semua tu.

Macam takde hati pulak nak pegi ke pasar Ramadhan. Lagi-lagi  bila macam-macam cerita didengar daripada kawan-kawan. Paling banyak kes makanan basi la... dan baru-baru ni yang paling teruk ayamnya siap dah berulat lagi... Uwek!!! Trauma betul saya tengok video tu. Geli betul!!!!.

Diorang ni semakin tidak ikhlas berniaga. Asyik fikirkan untungg ajer agaknya... Hal-hal macam ni menyebabkan saya tawar hati nak ke pasar Ramadhan.

Setiap hari sebelum ke tempat kerja saya akan memasak dahulu. Masak ikan ke, ayam ke, daging ke.. kiranya lauk utama la... Nanti lauk sampingan macam sayur nenek saya yang tolong masak.

Pastu balik dari tempat kerja biasanya saya sempat-sempatkan jugak lagi goreng mee ke, tambah satu lauk lagi ke atau potong-potong buah ke.. 

Yang penting saya sampai jer kat rumah lepas ambil anak pukul 6.00 lebih tu saya terus bergegas ke dapur untuk menyiapkan keperluan berbuka sebelum jam 6.45. Sebab 6.45 mesti dah siap-siap mandi dan bersedia untuk bertadarus sampai 7.00 bersama suami dan anak lelaki saya yang sulung.

Lepas bertadarus, ada masa lebih kurang 20 minit sebelum berbuka saya akan siap-siap buat air, susun pinggan dsb. Dan yang penting kena bagi Amin dengan Aisyah makan dulu.

Lepas berbuka pulak kami solat Maghrib berjemaah sama-sama sekeluarga.

Panjang pulak mukadimah hari ni... eh baru mukadimah ke? Hihihi... Yelah... kan belum menyentuh tajuk lagi tu...

Ha... Teruskan membaca ye...

Ni nak cerita tentang perbezaan prinsip saya dengan nenek saya.. kih kih kih (Dengan nenek pun mau cerita ...)

Prinsip nenek saya... kalau makanan yang lebih sikit-sikit tu maksudnya macam makanan hari sebelumnya yang dah tak ada sapa-sapa nak makan tu jangan dibuang selagi belum basi. Maka makanan tersebut akan terbiarlah kat tepi sinki ke atau dalam mangkuk sampailah basi baru bole dibuang.

Saya pulak jenis tak suka tengok benda-benda yang tak sepatutnya ni menyemak kat kat sinki atau meja makan. Jadi saya suka nak bersihkan cepat-cepat dan buang! Pada saya lebih baik saya buang makanan yang belum basi ni ke tanah daripada dibiarkan basi dalam rumah. Sekurang-kurangnya semut ke, burung ke, kucing ke, malah biawak pun  bole berkongsi rezeki tersebut. Tul tak?

Haha... sekarang nak sokong sapa? Sokong tindakan nenek saya ke sokong tindakan saya?






Emmm ... Sebenarnyakan dalam kemewahan kita di kelilingi dengan pelbagai rezeki daripada Allah ni.... Kalau boleh.. biarlah  kita tidak berlebih-lebihan dalam menyediakan juadah sampai menyebabkan berlakunya pembaziran kan... Cuma kadang-kala memang tidak dapat dielak lauk yang sedikit berlebih tu... Tu yang kadang-kadang kami ratah juga sedikit demi sedikit bagi mengelakkan makanan tersebut terbuang...

Bila terkenang saudara  kita yang kebuluran, tak ada makanan di luar sana meluap-luap rasa simpati di dada. Mudah-mudahan mereka dalam rahmat Allah jua hendaknya. In Shaa Allah...

Alhamdulillah... Syukur kepadamu Ya Allah atas kurniaan rezeki yang tidak putus selama ini kepada kami.









Thursday, July 3, 2014

Ahmed Al-Amin 1 Tahun

Selamat Hari Jadi yang Pertama anakanda Ahmed Al-Amin...
Setiap kenangan bersamamu amat berharga,
Sakit, sedih, pilu, suka dan jenaka bersamamu sentiasa di ruang mata.
Semoga dirimu terus membesar dengan izin-Nya,
Menjadi mujahid pejuang agama,
Teguh imanmu kental membara,
Anak soleh kebanggaan keluarga.
In Shaa Allah... Amin Ya Rabbal Alamin...

Antara momen berharga permata hati kami.....

Kali pertama mendakapmu di wad NICU... Subhanallah...



Bersedia untuk keluar dari hospital... Hari raya Aidilfitri yang ke-8

Ciuman kasih daripada kakanda Aisyah Humaira...
 


 Bulan ke-5
 Kena demam campak... Siannn Amin...


Bersama ayahanda Abd. Rahim Masum dan kakak...
 

Suka dapat melepak dengan teddy bear besar..
 

 Bersama mama di Pangkalan Balak Melaka... Amin tak tahan angin la mama...


Wednesday, July 2, 2014

AYAM oh AYAM !!!






Ayam Aisyah...

Maknye sibuk cari ayam nak buat lauk, anaknya dulu yang dapat "ayam rock".

Inilah kejadian yang berlaku semalam...

Sedih nak cerita pasal harga ayam kat gambar atas tu...

Bole dapat dua ekor ayam! 

Last-last ayam nak buat lauk juga yang tak jumpa lagi.

Sejak duduk di Parit Sulong ni saya cuma dapat beli ayam masa pasar Sabtu atau pasar Rabu je. 

Itupun selalu tak dapat beli sebab saya  JARANG-JARANG ke pasar... 

Biasanya time-time pasar Jumaat Sabtu tu la yang kami sekeluarga meninggalkan pekan Parit Sulong ni.

Jadi semalam selepas kejadian terbeli "ayam rock" untuk Aisyah dan masalah ketidaktemuan ayam yang sepatutnya, maka saya pun meng"google" la daripada kawan-kawan kat sekolah kat mana diorang dapat bekalan ayam segar ni. Oooo.... baru tau... rupa-rupanya ada kedai Peladang kat Parit Sulong ni. Tapi kedudukan kedai peladang ni bukan kat pekan. Jauh sikit la dari pekan...

Apapun akhirnya hajat nak makan ayam tercapai jugak.

Petang tu cik hubby balik bawak ayam percik.

Masa berbuka kami makan separuh je ayam tu. Manisss sangat... Macam madu.

Atas permintaan cik hubby maka malam tu saya masak semula ayam tu jadi ayam masak merah... Barulah kena dengan selera orang Johor ni... Pedas!!!

Semalam dapat tips daripada kawan masa cerita-cerita pasal ayam ni.

Kata dia, kalau ayam yang kita nak beli tu masih kemerah-merahan maknanya ayam tersebut tidak disembelih dengan sempurna. Ayam yang disembelih dengan sempurna dagingnya pucat sebab darahnya semua habis keluar. 

Teringat masa kecik-kecik dulu pergi ke pasar ikut nenek. Ternampak peniaga bukan Melayu ni yang memotong leher ayam yang dah dicucuk. Nampak macam seolah-olah disembelih. Datang orang kita yang tak tahu beli ayam-ayam tu... Huhuhu...

Jadi kawan-kawan hati-hatilah ye membeli ayam.

Pastikan ayamnya disembelih dengan sempurna supaya halal dimakan. 

Kalau tak, serupalah kita ni memakan bangkai...

Biar susah dan cerewet sikit tapi kita yakin dengan kehalalannya.

Ok, selamat berbuka puasa semua ye dengan ayam hari ni :).