Sanggar Persahabatan

JOM SHOPPING DI KEDAI SAYA!!

Kongsi Cerita

get this widget here

Monday, May 11, 2015

BAJU KURUNG UNTUK AISYAH

Assalamualaikum....

Salam Rejab... dan...

Selamat Hari Ibu buat semua yang bergelar ibu...

Terpanggil untuk menulis blog hari ini untuk meluahkan rasa keibuan buat puteriku tersayang.

Baju kurung untuk Aisyah Humaira....

Memang sudah sangat-sangat lama saya tak menjahit baju. Kali terakhir menjahit baju kurung semasa menunggu keputusan SPM . Tahun 1993.

Masa tu baru belajar buat baju kurung. Mak yang jadi sifunya.

Belajar mengukur, memotong, mencantum, menjahit mesin, tulang belut dan menyembat.

Walaupun mak sekadar menjahit baju keluarga untuk kami adik-beradik, namun jahitan mak memang sangat kemas dan teliti.

Rasanya mak tak pernah ambil upah menjahit baju orang... tapi saya... baru siap sepasang hasil belajar dengan mak terus ambik upah menjahit. Kih kih kih... Otak ni nak berbisnes je kot...

Saya ambil upah jahit baju anak jiran. Anak dia dua orang. Setiap seorang dua pasang. Jadi saya kena jahit 4 pasang. Terer tak? Tapi tu je lah sekali... lepas tu taubat tak mahu lagi... tak kuasa... tu pun mak yang tolong siapkan... hahaha...

Baru-baru ni saya "menyoping" baju raya untuk suami dan anak-anak. Jalan sorang-sorang pegi shopping. Tak mau bawak beg-beg tangan tambahan tu... nyibuk jer... :)

Sampai kat rumah saya test la size baju tu kat Aisyah dan Amin.

Bukan main seronok lagi budak-budak kenit tu.

Amin ok lagi bila suruh bukak balik lepas cuba. Tapi... si kakak aduhai... tak mau bukak...

Bila ajak mandi pun tak mau bukak lagi baju tu. Bila dah pujuk-pujuk baru nak bukak baju untuk mandi.

Lepas mandi mintak nak pakai baju tu balik. Alahai... kecoh betul minah kecik ni. Oklah pakaikan kejap. Pastu pujuk balik suruh bukak sebab nak basuh dulu baju tu. Oklah dah pakai dalam sejam Aisyah setuju nak bukak baju tu.

Masa Abah dia balik dari tempat kerja saya sempat cakap kat Aisyah jangan bagi tau abah mama dah beli baju raya. kekononnya tak mau bagi tau awal la yang baju raya dah siap beli. Nak suprise la konon-kononnya nya tu. Sebab tu sibuk suruh Aisyah bukak baju tu. Nak nyorokkan la kunun... Tapi....

Sampai jer abah dia kat pintu, Aisyah terus jerit... Abah, mama beli baju raya untuk Aisyah!!!!

Cis, tak pandai simpan rahsia langsung.

Pastu yang tak tahan... merengek-rengek lagi nak pakai baju raya tu nak tunjuk kat abahnya...  Maka pakailah Aisyah baju tu untuk kali ketiganya dalam masa beberapa jam tu.

Rentetan daripada keseronokan Aisyah menggayakan baju kurung tu la maka saya dengan bersemangatnya nak buatkan Aisyah baju kurung hasil daripada kerja tangan saya sendiri.

Ha ha... Rajin kan mak Aisyah. Saya guna kain cotton untuk buat baju Aisyah. Satu kain mahal satu lagi kain murah. Setakat ni baru siap potong. Satu dah siap tulang belut satu lagi belum. Saya buat kelim karipap. Belajar dalam youtube, Yang satu lagi ni saya berangan nak buat mata lalat kat lehernya.  Pun nak tengok kat youtube. Ha nanti kalau dah siap saya tulis lagi ye.


 Ni baju raya Aisyah tahun lepas





Tuesday, February 24, 2015

Projek Jahit Langsir Dapur

Assalamualaikum...

Blog kian lesu... Apa nak buat... Dah nasib mu... hik hik hik

Alasan klise : Busy.

Memalam buta ni sementara menunggu kekasih hati yang masih jauh... Tido tak lena... Mandi basah... Makan kenyang bertambah-tambah... Abangku pergi ke Utara semalam. Malam ni dia balik semula ke Selatan. Semoga perjalanannya selamat dan dipermudahkan. Amin...

Tak de kerja malam ni, melangut sorang-sorang saya nak kongsi la langsir dapur yang saya jahit sendiri.

Buat pelan sendiri...

Berangan sendiri...

Pergi beli kain dan benang sendiri...

Nilah hasilnya. Agak pendek bahagian atasnya sebab masa saya potong langsir ni saya tidak berada di lokasi kejadian. Jadi tak dapat nak ukur.

Masa nak buat langsir ni perasaan terlalu berkobar-kobar jadi tak dan nak menunggu pergi ke lokasi kejadian untuk mengukur kepanjangan tingkap.

Dapat je kain... terus je Zas! Zass! Zass!!! Siap!!!  Hihihi...

Jom cuci mata tengok langsir saya.






Terima kasih kat encik Suami yang tolong pasangkan langsir ni.

Thursday, July 17, 2014

Kuih Lompat Tikam Hilangkan Sakit-Sakit Badan?

Eh betul ke?

Betul ke kuih lompat tikam bole hilangkan sakit badan?

Itulah yang nenek saya ulang beberapa kali malam tadi.

 Kebetulan semalam Mak Ngah saya beli kuih lompat tikam ni kat pasar Ramadhan pastu tak ada sesiapa pun yang usik. Masing-masing kekenyangan sangat agaknya...

Jadi, kebetulan saya memang badan rasa tak sedap semalam. Sakit-sakit dan rasa letih sangat...

Saya ambillah sebungkus dan saya habiskan...

Kesannya...

Betullah!!! Esok paginya saya rasa cergas dan sakit-sakit badan saya hilang!!!

Saya tanya nenek saya balik betul ke kuih lompat tikam boleh hilangkan sakit badan.

Nenek saya kata ye! Dia kata... orang dulu-dulu kalau lepas buat majlis kenduri mesti dihidangkan dengan kuih lompat tikam ni untuk hilangkan lenguh-lenguh penat lelah masa kenduri...

Ha, apa lagi boleh la test lepas ni ye bagi sapa-sapa yang rasa sakit-sakit badan tu. Hihihi...

Gambar daripada google

Monday, July 14, 2014

Buang atau Simpan?

Salam Ramadhan semua...

Hari ni dah masuk 16 Ramadhan. Bermakna sudah 16 hari kita berada dalam bulan yang penuh dengan rahmat dan barokahAllah  ni. Alhamdulillah...

Dah hari yang ke-16 tapi saya masih belum berkesempatan menjejakkan kaki ke pasar Ramadhan.

Masa di US dulu selalu berangan kalau dah balik Malaysia nanti nak makan macam-macam yang best-best.  Tapi bila dah betul-betul balik... ha... takde maknanya semua tu.

Macam takde hati pulak nak pegi ke pasar Ramadhan. Lagi-lagi  bila macam-macam cerita didengar daripada kawan-kawan. Paling banyak kes makanan basi la... dan baru-baru ni yang paling teruk ayamnya siap dah berulat lagi... Uwek!!! Trauma betul saya tengok video tu. Geli betul!!!!.

Diorang ni semakin tidak ikhlas berniaga. Asyik fikirkan untungg ajer agaknya... Hal-hal macam ni menyebabkan saya tawar hati nak ke pasar Ramadhan.

Setiap hari sebelum ke tempat kerja saya akan memasak dahulu. Masak ikan ke, ayam ke, daging ke.. kiranya lauk utama la... Nanti lauk sampingan macam sayur nenek saya yang tolong masak.

Pastu balik dari tempat kerja biasanya saya sempat-sempatkan jugak lagi goreng mee ke, tambah satu lauk lagi ke atau potong-potong buah ke.. 

Yang penting saya sampai jer kat rumah lepas ambil anak pukul 6.00 lebih tu saya terus bergegas ke dapur untuk menyiapkan keperluan berbuka sebelum jam 6.45. Sebab 6.45 mesti dah siap-siap mandi dan bersedia untuk bertadarus sampai 7.00 bersama suami dan anak lelaki saya yang sulung.

Lepas bertadarus, ada masa lebih kurang 20 minit sebelum berbuka saya akan siap-siap buat air, susun pinggan dsb. Dan yang penting kena bagi Amin dengan Aisyah makan dulu.

Lepas berbuka pulak kami solat Maghrib berjemaah sama-sama sekeluarga.

Panjang pulak mukadimah hari ni... eh baru mukadimah ke? Hihihi... Yelah... kan belum menyentuh tajuk lagi tu...

Ha... Teruskan membaca ye...

Ni nak cerita tentang perbezaan prinsip saya dengan nenek saya.. kih kih kih (Dengan nenek pun mau cerita ...)

Prinsip nenek saya... kalau makanan yang lebih sikit-sikit tu maksudnya macam makanan hari sebelumnya yang dah tak ada sapa-sapa nak makan tu jangan dibuang selagi belum basi. Maka makanan tersebut akan terbiarlah kat tepi sinki ke atau dalam mangkuk sampailah basi baru bole dibuang.

Saya pulak jenis tak suka tengok benda-benda yang tak sepatutnya ni menyemak kat kat sinki atau meja makan. Jadi saya suka nak bersihkan cepat-cepat dan buang! Pada saya lebih baik saya buang makanan yang belum basi ni ke tanah daripada dibiarkan basi dalam rumah. Sekurang-kurangnya semut ke, burung ke, kucing ke, malah biawak pun  bole berkongsi rezeki tersebut. Tul tak?

Haha... sekarang nak sokong sapa? Sokong tindakan nenek saya ke sokong tindakan saya?






Emmm ... Sebenarnyakan dalam kemewahan kita di kelilingi dengan pelbagai rezeki daripada Allah ni.... Kalau boleh.. biarlah  kita tidak berlebih-lebihan dalam menyediakan juadah sampai menyebabkan berlakunya pembaziran kan... Cuma kadang-kala memang tidak dapat dielak lauk yang sedikit berlebih tu... Tu yang kadang-kadang kami ratah juga sedikit demi sedikit bagi mengelakkan makanan tersebut terbuang...

Bila terkenang saudara  kita yang kebuluran, tak ada makanan di luar sana meluap-luap rasa simpati di dada. Mudah-mudahan mereka dalam rahmat Allah jua hendaknya. In Shaa Allah...

Alhamdulillah... Syukur kepadamu Ya Allah atas kurniaan rezeki yang tidak putus selama ini kepada kami.









Thursday, July 3, 2014

Ahmed Al-Amin 1 Tahun

Selamat Hari Jadi yang Pertama anakanda Ahmed Al-Amin...
Setiap kenangan bersamamu amat berharga,
Sakit, sedih, pilu, suka dan jenaka bersamamu sentiasa di ruang mata.
Semoga dirimu terus membesar dengan izin-Nya,
Menjadi mujahid pejuang agama,
Teguh imanmu kental membara,
Anak soleh kebanggaan keluarga.
In Shaa Allah... Amin Ya Rabbal Alamin...

Antara momen berharga permata hati kami.....

Kali pertama mendakapmu di wad NICU... Subhanallah...



Bersedia untuk keluar dari hospital... Hari raya Aidilfitri yang ke-8

Ciuman kasih daripada kakanda Aisyah Humaira...
 


 Bulan ke-5
 Kena demam campak... Siannn Amin...


Bersama ayahanda Abd. Rahim Masum dan kakak...
 

Suka dapat melepak dengan teddy bear besar..
 

 Bersama mama di Pangkalan Balak Melaka... Amin tak tahan angin la mama...