Sanggar Persahabatan

JOM SHOPPING DI KEDAI SAYA!!

Kongsi Cerita

get this widget here

Friday, October 15, 2010

Gerai Sehari....

Cubaan kali pertama berniaga di medaniaga Tunas Bistari kurang berjaya.

Masalah pengangkutan menjadi punca utama kegagalan.

Dengan bilangan pelajar seramai 15 orang, cikgu cuma ada dua kereta.

Masa pergi ada kawan-kawan yang tolong hantar budak-budak ni. Tapi masa balik saya dengan cikgu Zihan terpaksa berulang alik beberapa kali bagi menghantar pelajar ke bus stop. Belum masuk cerita barang-barang yang banyak tu lagi. Memang sangat penat.

Masa balik, saya bersama dua pelajar singgah di sekolah untuk solat dan menyimpan sebahagian barang di bilik Kemahiran Hidup. Setelah selesai menyimpan barang saya pun ajak budak-budak dua orang ni balik. Malangnya masa hidupkan kereta....

kunci kereta saya pecah.....

Hah???? Kunci kereta pecah???? Pelik!!!!

Betul.... kunci kereta saya pecah.....

Bila kunci kereta saya pecah, bateri kunci tu terjatuh. Terus kereta saya tak boleh start walaupun kunci tu dah dipasang semula. Jam dah pukul 8.00 malam... tapi saya masih tersangkut di sekolah... Waktu tu pulak dah start hujan gerimis.... Saya cuba bertenang walaupun saya sangat penat dan letih masa tu. Saya cakap dengan budak-budak saya kita balik naik bas.

Namun.... Alhamdulillah.... kebetulan cikgu Elias dan Cikgu Amly singgah di sekolah sebab hantar budak asrama. Mereka berdua, jaga sekolah dan budak-budak asrama tolong tolakkan kereta saya. Lega sangat bila masa tengah dalam keadaan macam ni ada orang yang tolong. Tapi... kereta saya tetap tak hidup....

Semua hairan bila saya cakap puncanya sebab 'kunci kereta'. Yelah.. sebab masing-masing pun tak ada pengalaman macam ni. Yang pelik tu sebab kereta tu bukan langsung tak bole start. Bole start tapi hidup beberapa saat jer... enjin mati semula.

Cikgu Elias sudi hantar saya dengan budak-budak ni balik lepas hantar budak-budak asrama. Dia bawa isteri dia sekali sebab tengok saya serba salah nak tumpang.

Masa tunggu bantuan sampai saya telefon cikgu Zihan maklumkan keadaan saya. Saya bagi tau yang esok kami mungkin tak dapat berniaga sebab semua barang dan kunci ada pada saya.

Sampai di rumah lebih kurang kul 10.00 malam. Letih ya amat...

Esok pergi semula sekolah, bawa kunci kereta satu lagi. Alhamdulillah... kereta bole start...
Masa saya sedang pindahkan barang di bilik KH cikgu Zihan sampai setelah hantar budak-budak Tunas Bistari ke SK Parit Raja dengan bantuan Cikgu Faizal. Cikgu Zihan dah angkut habis semua barang-barang yang ada untuk gerai sebab tak jadi berniaga pada hari tersebut.

Saya dan cikgu Zihan bergegas semula ke SK Parit Raja sebab budak2 Tunas ada kat sana.

Disebabkan penat sangat saya macam bingung skit hari tu... Ada la benda pelik yang saya buat di luar kawalan fikiran ... tapi ... segan la nak cerita kat sini... hahaha... sebab memalukan... (Cerita dengan cikgu zihan jek.... hehehe)

Panjang pulak post kali ni... Flashback perkara yang berlaku minggu lepas.....

Apapun nak tunjuk jugak kat sini gerai kami pada hari pertama di medaniaga.... Jom Layan gambar....




Nampak meriah kan?....

Tapi apakan daya.... hanya bertahan sehari sahaja.....

Namun... semua ni pengalaman berharga untuk kami....

Insyaallah tahun hadapan saya dan cikgu Zihan akan cuba lagi bersama kumpulan Tunas yang baru....

Serik????  Cikgu tak.... Tak taulah pelajar2 saya..... Harap2 tidak.....

Tentang kereta pulak... Lepas ni saya nak duplicate kunci tu. Satu dah rosak. Bila jadi macam ni,  ngeri juga nak drive ke Cherating sorang-sorang Selasa depan. Harap2 saya selamat sampai dan selamat kembali semula ke Kluang. Hehehe.. (kata tak serik kan...) Doakan saya selamat ye.... 

Kalau tak selamat... 

Awal2 ni saya mohon maaf zahir dan batin atas segala kesilapan saya ke atas mana2 individu sama ada secara langsung atau tak langsung. Sesungguhnya saya insan yang tidak sempurna dari segala segi.... Kadang2 kita tak sangka gurauan kita dianggap serius dan mengecilkan hati sesetengah pihak. Untuk diri saya, Insyaallah... tidak ada sesiapa yang saya dendami. Malah ... ramai sebenarnya yang saya rindui.... tapi... emmm... tak apalah....

Maafkan saya ye....

Insyaallah kalau panjang umur lepas ni saya post cerita dari Cherating pulak... ok... Wassalam....


No comments: