Sanggar Persahabatan

JOM SHOPPING DI KEDAI SAYA!!

Kongsi Cerita

get this widget here

Wednesday, March 9, 2011

Sepetang Bersama Tokoh Guru

Alhamdulillah... Sabtu yang lalu 5hb Mac 2011 saya telah berpeluang mewawancara Tn. Hj. Suratman bin Jais Tokoh Guru Negeri Johor bagi tahun 2000. Berdebar-debar juga pada masa pertama kali ingin membuat temu janji. Bimbang tidak dilayan dan sebagainya. Tetapi jangkaan itu jauh meleset kerana kedatangan saya disambut dengan baik dan penuh mesra daripada beliau dan ahli keluarganya. 

Sebelum bertolak ke rumah beliau saya menyediakan keperluan-keperluan penting semasa wawancara seperti soalan-soalan yang akan ditanya, alat perakam MP3*, mesin pencetak 3 dalam satu, malah penyambung wayar pun saya angkut sekali dan tidak lupa cenderamata buat orang yang akan diwawancara. *MP3 tu sebenarnya baru saje dibeli khas untuk wawancara ni. Mula-mula tu saya tanya kawan-kawan yang ada tape recorder. Pertanyaan saya tu digelakkan oleh meja hujung yang mengatakan zaman ni orang dah tak pakai tape recorder.... Kemudian dia tunjukkan MP3. Katanya sekarang orang dah pakai benda ni... 

oooooo..... ye keeee....... (Nak pinjam tak reti nak guna, takut jahanam pulak harta orang) Jadi petang tu saya pun ke kedailah nak beli satu. Tanya budak yang kerja di kedai tu... dik ada tak MP3 yang bole record? Budak tu jawab... kak... semua MP3 bole record.... :p  (ish... malu lagi...) Malam tu godeh-godeh la sendiri belajar cara nak gunakannya... hei... ketinggalan zaman betullah....

Kesempatan bertemu dengan Tn. Hj. Suratman memang sangat besar ertinya buat diri saya. Beliau menjadi pencetus semangat kepada saya untuk menjadi guru yang terbaik bukan sahaja kepada organisasi malah kepada masyarakat dan negara. Beliau sudah sangat uzur sekarang ini. Berjalan pun terpaksa dipapah. Butir-butir percakapannya kadang-kala hampir tidak difahami. Beliau menghidap penyakit Parkinson. Namun apa yang saya kagumi ialah kekuatan memorinya. Semua pertanyaan saya dijawab dengan cemerlang walaupun kisahnya sejak dari zaman kanak-kanak. Subhanallah... Semoga saya juga dikurniakan ingatan yang kuat seperti beliau. Rasa terharu sangat kerana walaupun tidak sihat beliau sanggup melayan pertanyaan saya sehingga ke akhirnya..... Sebenarnya saya tak jadi tanya banyak soalan petang tu sebab beliau sudahpun menyediakan biodata beliau dengan lengkap sejak sebelum beliau sakit lagi. Kagum betul saya.... memang sesuailah dipilih jadi tokoh guru...

Selepas selesai sesi wawancara, saya pun meminta izin untuk mengimbas gambar-gambar peribadi beliau untuk dimuatkan dalam penulisan saya nanti. Memang sesuailah bawa printer 3 dalam 1 ni. Saya fotostat dokumen-dokumen penting tentang diri beliau, scan gambar-gambar beliau dan keluarganya dan sebagainya. Terima kasih banyak-banyak kepada Tn. Hj. Suratman dan keluarga juga kepada ayahanda saya yang sudi meluangkan masa menemani saya (sebenarnya en. Suratman ni kawan baik ayah saya sejak kecil) Budi kalian tetap dalam ingatan..

Lepas ni, apalagi... tulislah apa yang patut....eiii... semangat dah ada, tapi nazir pulak berkampung di sekolah tiga hari ni. Weh... banyak kerja betul bila nazir datang...... jadi dokumennya masih tersimpan dalam beg... bilalah nak mula menulis ni.... huhuhu..... nanti kalau saya rasa biografi yang saya buat tu best saya akan paparkan dalam blog ni. Tapi kalau rasanya macam tak menjadik je.... saya tak paparkan lah ye...

Jomlah layan gambar....

 Tn Hj. Suratman bersama isterinya Pn. Hjh. Jamilah

Bersama ayahanda saya

 Di hadapan rumah Tokoh Guru

Tn. Hj. Suratman semasa menerima pingat AMN



1 comment:

emel rajendran said...

hi, saya pelajar form 6.(aliran sastera)kalau cikgu tak keberatan,boleh tak tolong post mengenai soalan soalan temu ramah tersebut..saya hendak jadikan rujukan untuk pbs{kerja kursus} sejarah saya,mengenai tokoh pendidikan..tq.