Sanggar Persahabatan

JOM SHOPPING DI KEDAI SAYA!!

Kongsi Cerita

get this widget here

Tuesday, July 1, 2014

Mesin Jahit Lama

Dah lama berangan nak jahit langsir.

Dah dua kali beli pun. Kali pertama beli untuk ruang tamu rumah nenek.

Color hijau... Masa ni plan nak jahit tangan je. Jahit jelujur... (Kain murah jer...)

Tapi tak sempat jahit dah terberanak. Jadi kain langsir tu kuperam ajer... Sampai la sekarang...

Lepas tu bila dapur rumah nenek siap, ku beli lagi kain langsir...

Color putih pulak... (Terkenang kat Amerika dulu semuanya serba putih... Cantik..!)

Dah potong-potong... pun tak tau bila nak jahitnya... Sampai la sekarang jugak... huhuhu

Baru ni ada bawak balik mesin jahit lama saya yang saya tinggalkan kat rumah mak.

Dalam hati nak hantar pergi servis dulu sebab dah lama tak servis.

Mak kata kalau buat jahit asyik putus-putus aje benangnya.

Dah lama beli mesin jahit ni. Tahun 2002 tak silap saya. Saya beli dengan harga RM300+.

Dalam dok pikir-pikir nak hantar servis tu... tup tup pada suatu hari....

Tet! Tet! (Bunyi hon motosikal)

Masa ni dah nak keluar, tapi tak ingat nak ke mana. Tengah tunggu husband balik.

Ku buka pintu... Seorang apek tua sedang menongkat motosikalnya...

Apek  :  Itu... mana orang tua itu? Mau servis mesin jahit ka? (Orang tua yang dia maksudkan tu nenek saya la...)

(Oooo... orang servis mesin jahit rupanya... bagai orang mengantuk disorong bantal ni!)

Saya  :  Nenek saya tak ada la... Awak servis mesin jahit ye?

Lepas tu saya pun suruh dia masuk dan saya pun keluarkan mesin jahit lama saya yang dah berubah warna tu..

Saya  :  Mesin ni kalau jahit benangnya asyik putus-putus la apek. (Macam ngadu kat doktor pulak... kih kih kih)

Apek tu pun terus servis mesin jahit saya tu. Sambil-sambil tunggu apek tu servis saya pun sembang-sembang la dengan dia. Jauh tu dia datang.. Naik motor cabuk jer. Apek ni memang kerja dia servis mesin jahit dari rumah ke rumah.

Sambil-sambil apek tu servis mesin jahit saya, husband saya dengan nenek pun sampai...

Husband saya pulak sambung bersembang dengan apek tu.

Nenek saya pulak tak berapa ingat dia pernah servis mesin jahit dengan apek ni. Mungkin dah lama sangat agaknya... Mesin nenek saya pun dah tak ada kat sini.

Bila dah selesai servis apa lagi bayar la kan. Kena RM35 jer + RM4 saya beli set jarum mesin jahit.

Macam murahhhh jer kan!

Sebab teringat kat member saya, servis mesin jahit hantar kat kedai, dah la berhari-hari lamanya... Mahal pulak tu. Beratus tak silap saya. Macam bole mesin jahit baru!

Ni la dia mesin jahit lama saya yang dah tip top balik ni.

So... bila nak menjahitnya nih??? Raya dah dekat\ni!!!

Alahai... Entah ler... Busy dengan anak le... Hehehe... (Nenek ku pun dah sound subuh tadi tanya bila nak jahit langsir) Huhuhu...


No comments: