Sanggar Persahabatan

JOM SHOPPING DI KEDAI SAYA!!

Kongsi Cerita

get this widget here

Tuesday, January 31, 2012

Misteri Simbol Bintang Pada Rumah-Rumah di Pennsylvania


Bagi rakan-rakan yang pernah ke Pennsylvania mesti pernah terlihat simbol bintang macam kat atas dipasang di rumah-rumah penduduk di situ kan.

Mula-mula tu saya rasa misteri sangat, apa maksud simbol bintang tu. Pertubuhan apa? Menunjukkan agama ke? atau kepercayaan tertentu?

Bila search dalam internet macam tak dapat jawapan pasti pulak. Rupanya selama ni pencarian saya menemui kegagalan sebab saya gunakan perkataan yang tidak tepat untuk lambang bintang tu.

Alhamdulillah,hari ni baru saya tau perkataan sebenar bagi simbol bintang di atas ialah "barnstar @ barn star" (Kalau nak tau lebih lanjut tentang barnstar ni bole le search sendiri kat internet ye)

Rupanya-rupanya ramai juga masyarakat US yang tertanya-tanya misteri simbol ini diletakkan di kebanyakan rumah-rumah di Pennsylvania.

Daripada sumber bacaan internet yang saya peroleh simbol ni hanya membawa maksud 'good luck' kepada para petani. Kebetulan kawasan Pennsylvania ni memang di kelilingi ladang. 

Sepanjang perjalanan di kiri dan kanan kami penuh dengan ladang jagung. Ada yang sudah dituai dan ada yang belum. Luas sangat. Saujana mata memandang. Rumah-rumah di kawasan Lancaster pun banyak yang meletakkan simbol bintang ni.

Semasa kami nak ke Pennstate ni (Pennsylvania dikenali juga sebagai Pennstate) kami melalui jalan kampung. Walaupung banyak pemandangan cantik di sepanjang perjalanan kami, tapi awas! Jangan sesuka hati berhenti dan ambil gambar. Sebabnya kawasan ini adalah hak milik peribadi. Mereka tak suka kawasan mereka di ambil gambar oleh orang luar tanpa izin mereka. (Suami saya ada pengalaman ditegur oleh owner ladang ketika ambil gambar kat kawasan ni sebelum ni.)

Ok, ni saja nak kongsi kali ni. Terjawab sudah misteri lambang bintang ni... yeay!!!!

No comments: