Sanggar Persahabatan

JOM SHOPPING DI KEDAI SAYA!!

Kongsi Cerita

get this widget here

Tuesday, March 27, 2012

Antara Cherry Blossom WDC dan Tecoma di Malaysia

Tahun ini saya sangat bertuah kerana dapat bersama-sama menyaksikan dan mengalami sendiri pengalaman dan suasana sambutan Festival Cherry Blossom di WDC yang ke 100 tahun. (The greatest springtime celebration this year). 

100 tahun yang lalu (pada tahun 1912) Mayor Yukio Ozaki dari Tokyo telah menghadiahkan 3,000 batang pokok Cherry Blossom sebagai tanda persahabatan dengan pihak Washington DC.

Bunga Cherry Blossom ni berkembang tak lama. Rasanya dalam masa 2 minggu sahaja. Lepas tu bunganya dah mula gugur. (Sekarang ni dah mula gugur dah....) Warnanya pun berperingkat-peringkat. Mula-mula putih, kemudian bertukar jadi warna merah jambu lembut sebelum kelopaknya gugur satu persatu ditiup angin...Baunya wangi sangat.

Sebenarnya pokok Cherry Blossom ni mengingatkan saya kepada pokok Tecoma (Tabebuia Rosea) yang terdapat di negara kita. Saya rasa sekarang ni pokok Tecoma pun sedang berbunga. Sebab tahun lepas pokok tecoma di tempat saya berbunga sekitar bulan Mac dan April. Warnanya pun ada dua kan? Putih dan pink. Dari jauh rupanya saling tak tumpah seperti pokok Cherry Blossom. Tapi bila diperhatikan dari dekat bentuk bunganya berbeza. Bunga Tecoma mirip bunga seri pagi (kelopaknya besar-besar) tapi pokok Cherry Blossom kelopaknya kecil-kecil. Sesiapa yang tak tau pokok tecoma ni la gambarnya...


 (pinjam gambar Jue)..


Kalau nak tengok lagi keindahan pokok Tecoma ni saya terserempak dengan blog ni. Bole la cuci mata kat sini... http://jomcolourme.blogspot.com/2009/04/tecoma-trees-in-disguise.html 

Ok, sekarang kita tengok gambar-gambar pokok Cherry Blossom pulak ye... (Kali kedua saya pergi ke tempat ni) Kali ni bersama rakan-rakan dari Embassy Malaysia.












2 comments:

ibh_sue said...

Alamak Kak..Cantiknya Bunga Cherry Blossom..Best..ble pelling2 ala cita Winter sonata ni..hihihihihi..Sy suka verangan ya..kikikiii

...aida... said...

Memang best sue... lagi2 masa kelopak bunga tu tengah gugur ditiup angin... mmg pelling la.... :)